De vuurvlinders (groep 5/6)

De Vuurvlinders

Onze groep 5/6 heet De Vuurvlinders, in deze groep zitten leerlingen van 8 en 9 jaar.

Op maandag en dinsdag is juf Lisa er en op woensdag, donderdag en vrijdag is juf Janneke er.

We starten de dag in de eigen klas met het begroeten van de kinderen in de thuistaal en Nederlandse taal. Dan bespreken we de dag van vandaag, de kinderen benoemen hierbij de dag, de datum en het jaartal. Daarna gaan we kijken of de kinderen ook weten welke dag het gisteren en eergisteren was en welke dag het morgen en overmorgen wordt. Ook de maanden en de jaargetijden komen aan bod. Als de kinderen het willen dan mogen ze zelf ook iets vertellen over wat ze hebben meegemaakt.

Hierna splitst de groep en werken we in niveaugroepen. Ieder kind werkt dan op zijn/ haar eigen niveau met de verschillende vakgebieden.

De kinderen krijgen voor de fruitpauze taal en lezen, na de pauze beginnen we in de eigen groep met woordenschat d.m.v. een prentenboek/ leesboek of informatief boek en daarna hebben we nog rekenen. Spelling hebben we op maandag en dinsdagmiddag. We leren hier van elkaar en met elkaar, van elkaars verschillen en onze overeenkomsten.

's Middags blijven we in de basisgroep. Hier leren we lezen, schrijven, knutselen, tekenen en zijn we aan de slag met verschillende thema's.

Op woensdag en vrijdag ziet onze dag er wat anders uit. Op de woensdagmiddag krijgen we zwemles in zwembad De Welle. Hier gaan we met de bus naartoe. Op de vrijdagmiddag krijgen we sport van een gymdocent. Hier gaan we lopend naartoe. Dit doen we samen met de kinderen van groep 4-5.

We starten het schooljaar met de Gouden Weken. Hierbij leren de kinderen samenwerken, omgaan met diversiteit (cultuur, geloof etc.), respect hebben voor elkaar, vertrouwen krijgen in elkaar en in de school. We proberen een gezellige groep te vormen met normen en waarden die wij belangrijk vinden. Eigenlijk komt dit het hele jaar terug. Er is namelijk veel wisseling van leerlingen.